UŻYTECZNOŚĆ NASZEGO SERWISU WWW

Użyteczność naszego serwisu ma bardzo duży wpływ na pozyskanie klientów i w konsekwencji na zapoznanie się z nasza ofertą .

Jeśli nasz serwis nie jest przyjazny dla użytkowników po prostu nie jest odwiedzany lub tzw. wskaźnik odrzucenia jest bardzo wysoki i klient ponownie nie zagląda na naszą stronę.

Tworząc nasz serwis kierujmy się następującymi zasadami:

  • Efektywne pisanie dla Internetu.

Czytanie z ekranów komputera jest około 25% wolniejsze od czytania z papieru

  • Tekst skuteczny w Internecie.

· 50% tekstu mniej niż na papierze.

· Stosuj zasadę odwróconej piramidy – od ogółu do szczegółu.

· Mniej słów oznacza, że: o jest mniej chaosu na stronie, o treści użyteczne są lepiej widoczne, o nie trzeba przewijać stron.

· Kiepskie leady (zajawki, wprowadzenia do tekstu) to strata czasu i miejsca – jeśli tekst nie przekazuje przydatnych informacji nie jest dobrym leadem na stronę WWW.

· Pisanie instrukcji obsługi do stron mija się z celem, serwis powinien sam się wyjaśniać. Oczywiście niekiedy instrukcja jest wymagana dla budowania zaufania lub ze względu na zgodność z prawem ale skorzysta z niej bardzo mało użytkowników.

· Wykorzystaj strukturę HTML o H1 … H7, o ALT, o TITLE.

· Weź pod uwagę SEO (Search Engine Optimization – Optymalizacja dla wyszukiwarek). o Nasycenie słowami kluczowymi o Spójność tytułu, metatagów i treści. Użytkownicy surfujący po Sieci, gdy zatrzymują się by czytać, czują się mniej produktywni. Nie są skłonni poświecić na czytanie tyle samo czasu co na czytanie wersji papierowej tekstu.

  • Budowanie zaufania do serwisu.

· Łatwa weryfikacja obiektywności informacji – zamieszczaj linki do materiałów źródłowych, przypisy, bibliografie. Powołuj się na obiektywne badania i organizacje. Nawet jeśli użytkownik nie sprawdzi wszystkich linków to istnienie ich oraz to, że nie boisz się weryfikacji danych zbuduje pozytywny obraz serwisu.

· Firma z krwi i kości – czasem nawet duże organizacje mogą nie być znane wszystkim użytkownikom Sieci. Warto podkreślać, że serwis jest tylko odbiciem istniejącej organizacji. Elementy przydatne w tym procesie to podawania adresów biur oraz osób kontaktowych (jeszcze lepiej jeśli ze zdjęciem).

· Powiązania rynkowe – firma, która działa poza rynkiem nie budzi zaufania, warto jest napisać jakich klientów się obsługuje, do jakich organizacji należy. Wszystkie te elementy umiejscowią w oczach klienta Twoją firmę gdzieś na mapie powiązań biznesowych. Często tego typu informacje pozwalają też błyskawicznie ocenić klientowi czy rozmiar biznesu jaki prowadzi Twoja firma jest odpowiedni do tego kogo poszukuje.

· Ludzie – podkreślanie roli pracowników firmy, listowanie kluczowych osób wraz z krótkim opisem i kontaktem oraz pokazywanie światu profesjonalizmu swych pracowników i ekspertów prawie zawsze buduje pozytywny obraz firmy. Warto podkreślić projekty związane z rozwojem pracowników oraz polityką odpowiedzialności społecznej. Dobrym pomysłem może być zachęcenie kluczowych osób do budowania wizerunku firmy poprzez prowadzenie bloga. Po prostu ludzie Ci chcieli dowiedzieć się gdzie pracuję. Jeśli masz ludzi, którzy znają się na rzeczy i lubią pisać, postaraj się wykorzystać ten potencjał.

· Łatwy kontakt – możliwość różnorodnego i wygodnego kontaktu jest dla użytkowników kolejnym sygnałem, że firma jest otwarta na ich potrzeby. Szczególnie tam gdzie klienci mogą oczekiwać wsparcia szalenie istotne jest eksponowanie łatwości nawiązania kontaktu.

· Profesjonalny wygląd – bardzo wielu użytkowników do wstępnej selekcji znalezionych w Sieci serwisów używa kryterium estetycznego. Oczywiście to poniekąd sprawa gustu jednakże praktycznie każdy szybko odróżni dobry, starannie i dokładnie wykonany layout od nieprofesjonalnego projektu graficznego. Warto też pamiętać, że layout o wyraźnie przestarzałym wyglądzie będzie budował taki sam obraz firmy w oczach klienta. Warto zatem raz na 2-3 lata odświeżać layout serwisu. Zwłaszcza, że obecnie dzięki oddzieleniu warstwy treści od warstwy prezentacji zmiana szaty graficznej nie wiąże się z dużymi wydatkami jak kiedyś.

· Aktualność informacji – najprostsza i sprawiająca klientom najwięcej problemów wytyczna. Tworząc serwis WWW należy zastanowić się realnie ile czasu będzie można poświęcać na jego aktualizację. Dopiero po tym ustaleniu należy planować funkcjonalności serwisu. Dzięki temu unikniecie stworzenia działów i funkcjonalności wymagającej zbyt wiele wysiłku w aktualizacji. W ofertach jakie tworzę dla klientów ten element wpisuję do sekcji analiza ryzyka

· Ostrożnie z reklamami – zbyt duża ilość reklam skutecznie utrudni budowanie zaufania do serwisu. Może być bardzo trudno namówić użytkowników do prenumeraty newslettera jeśli z ilości reklam na stronie wywnioskują, że firma zaleje ich spamem.

· Unikaj błędów – literówki, błędy ortograficzne i połamane linki mogą zniszczyć budowane tak starannie zaufanie do serwisu. Metodyczne podejście do problemu powinno polegać na używaniu oprogramowania CMS wspierającego pracę grupową, gdzie każdy publikowany tekst może zostać sprawdzony przez korektora. Powinno się tworzyć też repozytorium plików i linków aby nie trzeba było za każdym razem wpisywać ich ręcznie.

· Adekwatna domena – oczywiste jest, że im lepszy adres ma firma tym większym zaufaniem się cieszy. W Sieci prawo to nadal obowiązuje. Należy wybrać prostą do zapamiętania domenę i wziąć pod uwagę szereg dodatkowych czynników – ot choćby czy dyktowanie jej przez telefon nie będzie problematyczne. Jako niepisany standard przyjmuje się zakładanie domen bez myślników ani podkreśleń. Właśnie w ten sposób Twoją firmę będzie szukało najwięcej internautów. Firmy o długiej nazwie mogą rozważyć wykupienie domeny z pełną nazwą oraz z nazwą skróconą dla osób, które są bliżej związane z firmą i zapamiętają taki skrócony adres.

· Dobre pozycje w wyszukiwarkach – także świadczą w oczach internautów o jakości serwisu. W gruncie rzeczy tak jest – tylko dobrze wykonane strony z ciekawą treścią mogą znaleźć się wysoko w rankingach coraz inteligentniejszych wyszukiwarek. Warto zadbać o to by strona była skonstruowana w sposób zapewniający dobrą współpracę z wyszukiwarkami.

· Zgodność z prawem i standardami – jednym z kluczowych elementów budowania zaufania do serwisu jest zgodność z prawem oraz standardami. W Polsce prawo nakazuje między innymi, że jeśli zbierasz dane o użytkownikach powinieneś zarejestrować się w GIODO, jeśli prowadzisz serwis administracji publicznej powinien on być dostępny dla niepełnosprawnych.

· Użytkownicy doceniają też zgodność ze standardami poprawności kodu oraz poprawne wyświetlanie serwisu we wszystkich przeglądarkach. Warto poświęcić chwilę na odpowiednie testy. Poprawność kodu sprawdzić można narzędziem http://validator.w3.org.

PEŁNA PREZENTACJA Z KURSEM  DO POBRANIA http://www.webusability.pl/kurs-usability-2.pdf

***

źródło  http://www.webusability.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s