Eventy

Event

 

Gdzie można nauczyć się planować i realizować event, prawidłowo przygotować kosztorys wydarzenia, czy sposobów wyliczenia zwrotu z inwestycji, jaką było zorganizowane przedsięwzięcie. Czy takie umiejętności daje szkoła czy doświadczenie? Gdyby jednak ktoś decydował się na szkołę, czy istnieje jakakolwiek oferta?

Czy w Polsce powinny powstawać kierunki studiów przygotowujące do pracy organizatora eventów, konferencji czy zajęć team buildingowych? Takie pytanie zaproponowaliśmy Państwu w ostatnim sondażu MC. Wydawałoby się, że odpowiedź będzie oczywista i 100 proc. biorących udział stwierdzi, że systematyczna i sformalizowana edukacja w tym zakresie jest konieczna. Tymczasem odpowiedzi kształtują się w sposób następujący – 58 proc. uczestników uważa, że takie kierunki są potrzebne, 48 proc., że niekoniecznie. Z czego to wynika? Z pewnością 100 proc. ludzi w jakikolwiek sposób zaangażowanych w organizację spotkań powie, że chciałoby, aby ich wydarzenia organizowane były profesjonalnie. Ale jak się okazuje nawet kierunkowe wykształcenie nie oznacza odpowiedniego przygotowania do tej profesji…

Szkoła u mistrza

Właściwie nie można chyba mówić o stworzeniu kierunku, a tym samym programu, który spełniałby wszystkie warunki, aby przygotować do pracy w szeroko rozumianym sektorze spotkań. Inna jest specyfika pracy planisty konferencyjnego, event managera czy organizatora wyjazdu incentive. Z drugiej jednak strony wiele firm oferuje realizację wszystkich rodzajów spotkań, choć są też takie, które ściśle specjalizują się w konkretnej usłudze, które, na marginesie, cieszą się coraz większą popularnością.

Organizacja eventu czy wyjazdu motywacyjnego z pozoru prosta usługa, faktycznie wymaga szeregu złożonych działań często także unikatowych umiejętności. Nie ma tu miejsca na działania spontaniczne, nieprecyzyjne czy niedopracowane. Krótko mówiąc, aby nie zepsuć rynku i przekonania do organizowania określonego typu wydarzeń, potrzeba fachowców. Stąd też może na pierwszy rzut oka dziwić tak duża liczba negatywnych odpowiedzi, z drugiej strony jednak świadczy o tym, że udzielający tej odpowiedzi spojrzeli na pytanie w nieco głębszej perspektywie. Zasięg meetings industry jest tak duży i specyficzny, że nie będzie można w łatwy sposób stworzyć specjalności, a tym bardziej programu, który zawierałby wszystko to, co konieczne. Poza tym, w tym fachu ludzie o wiele bardziej wierzą w doświadczenie i czas pracy przy wielu różnych realizacjach niż świadectwo wyższej uczelni. O wiele bardziej przekonani są do skuteczności relacji „mistrz-uczeń”. I może stąd właśnie taka diagnoza.

Skąd do eventów

Ludzie, którzy pracują w tej branży kończyli bardzo różnorodne kierunki. Z krótkich badań „Monthly Concept” wynika, że spektrum jest naprawdę bardzo szerokie. Często eventami zajmują się osoby, których wykształcenie w kontekście wykonywanej pracy jest co najmniej dużym zaskoczeniem. Głównie w agencjach obsługujących sektor MICE pracują absolwenci turystyki i rekreacji AWF, którzy najczęściej specjalizują się w wyjazdach incentive i outdoorze, absolwenci szkół turystycznych i hotelarskich, marketingowcy, pr-owcy, psychologowie, absolwenci uczelni typowo artystycznych, angliści, absolwenci dziennikarstwa i nauk społecznych, kulturoznawstwa, kierunków typowo technicznych, a nawet medycyny… wreszcie po prostu ludzie z wyobraźnią. Często w branżę eventową angażują się, nie tylko na scenie, ale także od drugej strony aktorzy, reżyserzy czy producenci, którzy zakładają własne firmy. Oznacza to więc, że praca w meetings industry jest raczej, czy wynika z nagromadzonych doświadczeń, przełożenia wiedzy z różnych dziedzin i umiejętności z bardzo szerokiego zakresu. A jak wiadomo spotkania biznesowe to produkt niematerialny…

Gdzie po świadectwo

Liczba kierunków czy specjalizacji związana bezpośrednio z sektorem spotkań jest łagodnie mówiąc niewielka. Po raz pierwszy w Polsce specjalność studiów wyższych z zakresu kompleksowej organizacji spotkań wprowadziła do swojego programu Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Informatyczna w Warszawie. Od ponad roku szkoła oferuje pięć różnych stopni kształcenia (dzienne i zaoczne licencjackie, podobnie magisterskie i podyplomowe studium). Ukończenie podyplomowego studium daje tytuł/dyplom profesjonalnego organizatora konferencji. Zajęcia w tej szkole odbywają się m.in. z guru turystyki biznesowej, Robem Davidsonem. Podstawę programową stanowią przedmioty ekonomiczne, ale oprócz nich w siatce znajdują się też zajęcia określane jako specjalistyczne, przykładowo: fotografia i film w prezentacji i reklamie, produkty turystyki biznesowej, urządzenia techniczne w przemyśle spotkań, organizacje międzynarodowe w przemyśle spotkań, aranżacja przestrzeni targowo-konferencyjnej, planowanie wydarzenia, kosztorys imprez.

Praktyki zawodowe można znaleźć np. w Międzynarodowych Targach Poznańskich, podczas branżowych targów – Imexu we Frankfurcie i Eibtm w Barcelonie. Podobna specjalność – turystyka biznesowa znajduje się w ofercie Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, z tym że jedynie w zakresie studiów licencjackich w trybie dziennym, zaocznym i wieczorowym. Władze uczeni podkreślają, iż studiujący zapoznają się z aktualnymi problemami organizacyjnymi, finansowymi, gospodarczymi i rynkowymi związanymi z tym sektorem. Zagadnienia problemowe dotyczą zasad organizacji kongresów, konferencji, targów, wystaw i podróży motywacyjnych, siły nabywczej w turystyce biznesowej, transportu i hotelarstwa w turystyce biznesowej, barier rozwoju turystyki biznesowej, finansowych podstaw rozwoju rynku, spotkań międzynarodowych oraz nowych trendów.

Zainteresowani studiami podyplomowymi, oprócz oferty Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Informatycznej w Warszawie, mają do wyboru propozycję Wyższej Szkoły Handlu i Finansów Międzynarodowych im. Fryderyka Skarbka w Warszawie. Organizuje ona Studium Podyplomowe – Organizacja i Obsługa Turystyki Biznesowej. Kurs trwa dwa semestry w trybie sobotnio-niedzielnym. Adresatami studium są przede wszystkim pracownicy biur podróży, hoteli i innych przedsiębiorstw zamierzających rozpocząć bądź doskonalić działalność w zakresie obsługi turystyki biznesowej i pracownicy działów – kadr, marketingu, handlowych i innych w przedsiębiorstwach oraz instytucjach – bezpośrednio organizujący obsługę wyjazdów służbowych. Szkoła prowadzi także specjalność turystyka biznesowa na poziomie studiów zawodowych.

Doświadczeni organizatorzy o oczekiwaniach wobec poszukiwanych pracownikach:

* cechy charakteru i doświadczenie życiowe są ważniejsze niż wykształcenie formalne
* liczy się wysoka kultura osobista
* konieczne są szybkość kojarzenia faktów i łatwość działania, łatwość szybkiego podejmowania decyzji
* niezbędna jest umiejętność odpowiedniej reakcji na rzeczy nieprzewidziane i zaskakujące
* absolutnie niezbędna kreatywność, wyobraźnia i otwartość
* absolutnie niezbędna pasja podróżowania i ciekawość świata
* konieczny zmysł organizatorski
* konieczna podstawowa wiedza z zakresu psychologii ekonomii i rachunkowości.


Artykuł pochodzi z e-gazety wydawanej przez firmę Incentive Concept Poland

 

zobacz szczegóły szkolenia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s